Złoto dla Zduńskiej Woli

Zduńska Wola z tytułem „Złota Gmina na 5!”. Trzeci raz z rzędu znaleźliśmy się w czołówce ogólnopolskiego rankingu miast i gmin, które najlepiej komunikują się z mieszkańcami i przedsiębiorcami.

Badanie od kilku lat przeprowadza Szkoła Główna Handlowa. W tym roku oceniła aż 674 gminy z całej Polski. Tylko jedenaście z nich otrzymało tytuł „Złota Gmina na 5!”. Prócz Zduńskiej Woli są to m.in. Gdańsk, Poznań, Kraków i Łomża. W raportach za 2020 i 2019 r. nasze miasto też lokowało się w ścisłej czołówce.

O pozycji w rankingu decyduje suma trzech ocen. Pierwsza przyznawana jest za komunikację w internecie i wizerunek samorządu, druga za odpowiedź udzieloną na e-mail w języku polskim, a trzecia – za odpowiedź w języku angielskim.

Na co uwagę zwracają badacze ze Szkoły Głównej Handlowej? W pierwszej kategorii oceniane są strony internetowe i profile w mediach społecznościowych, m.in. czy witryna jest bezpieczna i dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych, czy informacje na niej są uporządkowane, a teksty zrozumiałe. Liczy się też regularność publikacji. Naukowcy sprawdzają też, czy samorząd posiada wyróżniający logotyp i hasło promocyjne.

W tej kategorii zdobywamy wysokie noty, z roku na rok coraz wyższe. – To zasługa zmian, które wdrażamy. Uruchomiliśmy już nową, przejrzystą stronę internetową. Zrobiliśmy ją samodzielnie, oszczędzając sporo pieniędzy – mówi Konrad Pokora, prezydent Zduńskiej Woli. – Na każdym etapie projekt był konsultowany z niepełnosprawnymi mieszkańcami. Dzięki temu powstał serwis łatwy w obsłudze dla niewidomych, niesłyszących czy niepełnosprawnych ruchowo – dodaje.

Na stronie pojawiło się nowe logo Zduńskiej Woli, które wprost nawiązuje do miejskiego herbu. To odrysowane prostą linią dwie tarcze herbowe: w lewej znajduje się lew trzymający pierścień, w prawej – miecz. – Kończymy prace nad tzw. księgą znaku, która ujednolici stosowanie logotypu w przestrzeni miejskiej. Zduńska Wola pięknieje, a my wraz z nią – dodaje prezydent Pokora.

W dwóch pozostałych kategoriach naukowcy Szkoły Głównej Handlowej stosują metodę tzw. tajemniczego gościa. Podając się za przedsiębiorców, z różnych kont e-mail wysyłają do urzędów zapytania, a otrzymane odpowiedzi poddają skrupulatnej ocenie. Tu liczy się m.in. merytoryka przekazanych informacji, ich przydatność, styl tekstu i poziom jego trudności.

Za odpowiedź w języku polskim zduńskowolski urząd miasta uzyskał w ostatnim badaniu maksymalną notę. – To oznacza, że na zapytania odpowiadamy szybko, konkretnie i zrozumiale. W praktyce sprawdza się więc dewiza, którą wdrażam od początku swojej kadencji: to urząd jest dla mieszkańców, a nie odwrotnie – komentuje Konrad Pokora.

W beczce miodu jest jednak łyżka dziegciu. – Nie satysfakcjonują nas oceny, jakie otrzymaliśmy za odpowiedzi w języku angielskim – przyznaje prezydent Pokora. – To dla nas ważny sygnał: musimy poprawić zdolności lingwistyczne pracowników i zbadać przepływ wiadomości między poszczególnymi biurami – mówi.

– Budujemy silną, rozpoznawalną w całej Polsce markę Zduńskiej Woli. Cieszę się więc, że obok Poznania i Krakowa odbieramy prestiżowe wyróżnienie „Złota Gmina na 5!”. W przyszłym roku musimy jednak poprawić ocenę jeszcze w tej jednej kategorii – podsumowuje prezydent Pokora. – Jesteśmy ambitni, nie boimy się wyzwań, bierzemy się do pracy – zapowiada.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inne artykuły

Przejdź do treści