W piątek, 15 marca przypada Światowy Dzień Praw Konsumenta. Jest to tak naprawdę święto każdego z nas, ponieważ wszyscy jesteśmy konsumentami. Codziennie zawieramy większe lub mniejsze umowy. Może być to zakup biletu, oddanie samochodu do mechanika czy kurtki do pralni.
Idea obchodów Światowego Dnia Praw Konsumenta narodziła się w 1962 roku, kiedy prezydent Stanów Zjednoczonych, John F. Kennedy, wygłosił historyczne przemówienie, w którym podkreślił potrzebę ochrony interesów konsumentów. Powołał on Kongres do działania w celu stworzenia legislacji zapewniającej bezpieczeństwo i ochronę konsumentów. Od tego czasu, ruch na rzecz praw konsumentów zyskał na sile, prowadząc do ustanowienia wielu regulacji i agencji nadzorujących, które mają na celu ochronę konsumentów na całym świecie.
Ochrona konsumentów należy do zadań powiatu. Wykonuje je Powiatowy Rzecznik Praw Konsumentów. Mieszkańcy mogą skorzystać z bezpłatnych porad. Rzecznik może występować do przedsiębiorców w imieniu konsumentów i wskazywać w obowiązki stron wynikające z obowiązującego prawa. Celem wystąpień rzecznika jest doprowadzenie do polubownego zakończenia sporu, z uwzględnieniem interesu konsumenta.
Powiatowy Rzecznik Praw Konsumentów mieszkańców przyjmuje w czwartki w godz. 10:00-14:00 w Budynku Starostwa Powiatowego w Zduńskiej Woli przy ulicy Getta Żydowskiego 4a, pokój nr 1.
Kiedy warto zgłosić się do rzecznika?
• Kupiliśmy towar w lokalu firmy i spotkaliśmy się np. z odmową przyjęcia reklamacji, niejasnymi zapisami gwarancyjne czy nieskutecznym usunięciem wad towaru.
• Kupiliśmy coś poza lokalem firmy lub w internecie i zostaliśmy np. wprowadzani w błąd co do przedmiotu sprzedaży podczas rozmowy telefonicznej, otrzymaliśmy niezrozumiałą umowę, nie otrzymaliśmy kopii dokumentów.
• Korzystaliśmy z usług – m.in. telekomunikacyjnych, przewozowych, transportu przesyłek, turystycznych, edukacyjnych, finansowych, deweloperskich, związanych z dostawą mediów, ubezpieczeniowych, zdrowotnych i np. nie zostaliśmy poinformowani o dodatkowych opłatach i pełnych warunkach umowy, mamy kłopot z odstąpieniem od umowy, wysokimi karami umownymi, źle naliczonymi opłatami lub brakiem rzetelnych informacji o usługach.
W jaki sposób rzecznik interweniuje?
• Udziela konsumentom bezpłatnego poradnictwa i informacji prawnej w zakresie ochrony ich interesów.
• Występuje do przedsiębiorców w sprawie ochrony praw i interesów konsumentów.
• Wytacza powództwa na rzecz konsumentów w sprawach o ochronę ich interesów.
• Współdziała z Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi w zakresie ochrony interesów konsumentów.