Szukaj
Logo Miasta Zduńska Wola

»

Utworzenie punktu dydaktycznego zrealizowane przy udziale środków WFOŚiGW w Łodzi w ramach konkursu „Nasze Ekologiczne Pracownie”

Dzięki dotacji WFOŚiGW w Łodzi w kwocie 55.614,00 zł Szkoła Podstawowa nr 9 z Oddziałami Integracyjnymi w Zduńskiej Woli mogła zrealizować utworzenie punktu dydaktycznego w ramach konkursu   „Nasze Ekologiczne Pracownie” 2022 rok.  

Wartość ogólna przedsięwzięcia  – 62 239 zł

Dofinansowanie ze środków WFOŚiGW – 55 614 zł

Wkład własny Urząd Miasta Zduńska Wola – 6 625 zł

Strona internetowa Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi

Teren, który został zagospodarowany w celu utworzenia punktu dydaktycznego na potrzeby prowadzenia zajęć terenowych z edukacji ekologicznej i przyrodniczej znajduje się bezpośrednio przed budynkiem Szkoły Podstawowej nr 9, która stanowi bazę kulturową Osiedla Tysiąclecia Zduńskiej Woli. Ma on kształt prostokąta o wymiarach 40 metrów na 18 metrów. Jest on pokryty trawnikiem, na którym rosną w kilku grupach rośliny: głownie tuje (25 sztuk), trzy klony jesionolistne, dwie śliwy wiśniowe i krzew trzmieliny. Opisywany obszar od strony wschodniej jest na całej swej długości oddzielony od ciągu pieszo – rowerowego, kamienno – betonowym murkiem o wysokości 1 metra i szerokości 0,5 metra. Od strony zachodniej graniczy z budynkiem szkoły. Od szkoły oddziela go chodnik wyłożony betonową kostką o szerokości 1,5 metra. Południowy, krótszy bok również ogranicza chodnik wykonany z kostki betonowej prowadzący od wyjścia ewakuacyjnego ze szkoły w kierunku ciągu pieszo – rowerowego. Krawędź północną wyznacza linia prostopadła do wspomnianego murku i przechodząca przez drzewo (klon jesionolistnty) w północno – zachodnim narożniku.

Projekt punktu dydaktycznego zaaranżowano poprzez zakup roślin, tablic i pomocy dydaktycznych, a także stworzenie miejsca z ławkami do przeprowadzania lekcji edukacji wczesnoszkolnej, przyrody, biologii, geografii, lekcji wychowawczych czy plastyki na świeżym powietrzu. Lekcje w terenie, bezpośredni kontakt uczniów z naturą będzie miał pozytywny wpływ na kształtowanie postaw proekologicznych już w wieku szkolnym, ponadto będzie korzystnie oddziaływał na dzieci z deficytami i zaburzeniami rozwojowymi oraz niepełnosprawnością.

Zostały zakupione tablice dydaktyczne (pionowe i poziome), domki dla owadów, pomoce dydaktyczne, gry, stoły z ławkami, krzewy, zjeżdżalnia dla dzieci w kształcie owada, urządzenie do zabawy w głuchy telefon.

Myślą przewodnią punktu dydaktycznego są owady zapylające, a w szczególności pszczoły. W części zachodniej zagospodarowywanego terenu zielonego zostały umieszczone trzy stoły oraz po dwie długie ławki do każdego z nich. Umożliwi to zorganizowanie lekcji czy jakichkolwiek innych zajęć lub po prostu da możliwość spędzenia czasu na świeżym powietrzu całemu zespołowi klasowemu. ławki staną między szpalerem dziesięciu wysokich tui a chodnikiem biegnącym wzdłuż budynku szkoły. Z drugiej strony rzędu tui posadzono naprzemiennie po trzy krzewy krzewuszki i forsycji.

W południowej części zagospodarowywanego obszaru znajduje się kępa niewysokich krzewów oraz druga złożona z wysokich tui, które została wzbogacona nasadzeniami krzewów atrakcyjnych dla owadów zapylających. Dzięki temu uczniowie będą mogli poznać przykłady roślin miododajnych. Będą to: pęcherznice, suchodrzewy, tawuły, derenie ozdobne i perowskie.

Opisany wyżej zakątek roślin miododajnych i 3 stoły z ławkami połączyła wijąca się ścieżka z  kostki brukowej o szerokości 1 metra i długości 30 metrów. Wzdłuż tej ścieżki stanęły dwa domki dla owadów wraz z tablicami edukacyjny oraz pięć innych tablic edukacyjnych o pszczelej tematyce (trzy tabule – tablice poziome i dwie tablice pionowe). Tablice te posłużą jako pomoc w trakcie zajęć o gatunkach owadów zapylających oraz ich znaczeniu zarówno w przyrodzie jak i dla człowieka. Znajdzie się tam również miejsce dla kilku krzewów perowskie. W północno – wschodniej części naszego obszaru zainstalowano mini plac zabaw – zjeżdżalnię w kształcie owada błonkoskrzydłego i telefon akustyczny w kształcie kwiatków. Pozwolą one poprzez ruch i zabawę poprawić koncentrację i pamięć u młodszych uczniów przez co będą oni mogli przetwarzać informacje znacznie szybciej i bardziej efektywnie.

Doświadczanie przez uczniów naszej szkoły świata owadów zapylających w planowanym punkcie dydaktycznym może przyczynić się do wzrostu zainteresowania przyrodą i zainspirować dzieci do podejmowania działań na rzecz środowiska przyrodniczego. Chcemy uzmysłowić im, jak wiele w naszym życiu zależy od pszczół i że świat bez nich byłby o wiele uboższy. Jesteśmy przekonani, że poznawanie tego świata na świeżym powietrzu w otoczeniu ciekawych pomocy dydaktycznych będzie o wiele skuteczniejsze niż tradycyjne lekcje w klasie.

Przejdź do treści