Urząd Marszałkowski umieścił projekt budowy portu w Karsznicach na liście rezerwowej do dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego. Co to oznacza w praktyce? Pierwszeństwo w uzyskaniu dotacji będzie mieć projekt złożony przez spółkę Miratrans Transport, która chce podobny port zbudować w Kutnie. Wnioskuje ona o 42,5 mln zł. Spółka PKP, która chciała zainwestować w Karsznicach, wnioskowała o podobną kwotę – 43 mln zł.
– Informacja ta bardzo nas zaniepokoiła – przyznaje Konrad Pokora, prezydent Zduńskiej Woli i przypomina, że Urząd Miasta i Starostwo Powiatowe nieodpłatnie przekazały PKP posiadane raporty i gotowy wniosek o dofinansowanie. – Pozwoliło to kolejowej spółce wystartować w konkursie o dofinansowanie. Wniosek przeszedł pozytywną ocenę formalną. Byliśmy dobrej myśli – mówi Pokora.
W przyjętym dziś stanowisku, którego treść zaproponował klub Koalicji Obywatelskiej, radni pytają, czy „władze województwa, władze PKP Cargo i PKP S.A. tak jak my, zrobią wszystko, by port w Karsznicach powstał wreszcie po wielu latach zabiegów”. Pytają również, czy składane przez te podmioty publicznie deklaracje o poparciu dla projektu nadal są aktualne.
– Wierzyłem i wierzę, że w tej sprawie jest zgoda ponad wszelkimi podziałami politycznymi – przyznaje prezydent Pokora. Rada Miasta przyjęła stanowisko bez głosu sprzeciwu. Od głosu wstrzymało się dziewięciu radnych Prawa i Sprawiedliwości.
– W imieniu wszystkich mieszkańców mamy prawo i obowiązek stawiać pytania o przyszłość portu w Karsznicach tym, od decyzji których zależy dziś powodzenie tej inwestycji. Oczekujemy jasnych odpowiedzi. Jednocześnie wyrażamy stałą gotowość do rozmów o przyszłości tego projektu – deklaruje prezydent Konrad Pokora.
Stanowisko Rady Miasta Zduńska Wola
z dnia 29 października 2020 r.
w sprawie budowy terminala multimodalnego w Zduńskiej Woli Karsznicach
Rada Miasta Zduńska Wola zwraca się do spółek Grupy PKP i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego z apelem o realizację inwestycji polegającej na budowie terminala multimodalnego w Zduńskiej Woli Karsznicach.
Wnioskujemy o uwzględnienie w planach inwestycyjnych PKP Cargo i PKP S.A. budowy terminala, który określany jest jako część Narodowego Programu Logistycznego oraz jeden z kluczowych projektów inwestycyjnych dla PKP Cargo. Zgodnie z zawartą wcześniej umową w tej sprawie pomiędzy PKP Cargo i PKP S.A. oczekujemy przystąpienia do realizacji tej ważnej i potrzebnej inwestycji.
Jednocześnie zwracamy się do Marszałka Województwa Łódzkiego z apelem o realizację wyrażanych publicznie deklaracji wsparcia dla tej wyczekiwanej od lat inwestycji.
Nasz niepokój budzi informacja opublikowana przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego, iż projekt budowy terminala w Karsznicach znalazł się na liście rezerwowej do dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego.
Wierzymy jednak, że publicznie składane deklaracje są nadal aktualne i władze województwa, PKP Cargo oraz PKP S.A. tak jak my, zrobią wszystko, by port w Karsznicach powstał wreszcie po wielu latach zabiegów.
Samorząd Miasta Zduńska Wola jest solidnym i długoterminowym partnerem. Dlatego zapraszamy strony inwestycji do aktywnego dialogu i współpracy, której celem jest wybudowanie nowoczesnego multimodalnego centrum logistycznego w Zduńskiej Woli Karsznicach.