Szukaj
Logo Miasta Zduńska Wola

»

Mieszkaniec wygrywa z samochodem

Wygodny, cichy i spokojny ma być zduńskowolski transport. Będziemy łączyć różne środki lokomocji, by sprawnie poruszać się po mieście – wynika z opracowanej wspólnie z mieszkańcami strategii rozwoju elektromobilności. Urząd zdobył dotację na jej przygotowanie.

– Miasta na całym świecie przeżywają rewolucję transportową. Nie wynika ona tylko z pojawienia się pojazdów na prąd. Zmienia się myślenie o tym, komu służyć mają miejskie ulice, place czy chodniki – tłumaczy Michalina Łagunionok z Biura Strategii i Rozwoju Miasta. I podaje przykłady. Amsterdam czy Kopenhaga zwężają drogi dla ruchu kołowego, by poszerzyć ścieżki rowerowe. Madryt chce wyrzucić ze śródmieścia samochody spalinowe, a warszawski Nowy Świat w weekendy zmienia się w długi deptak. Za wjazd do londyńskiego centrum nie tylko starym, ale nawet fabrycznie nowym dieslem trzeba zapłacić minimum 12,5 funta, a w dni robocze w godzinach pracy aż 24 funty! – Mieszkaniec wygrywa z samochodem – podsumowuje Michalina Łagunionok.

 Z takiej perspektywy urzędnicy i eksperci przyjrzeli się Zduńskiej Woli. Przez kilka miesięcy analizowali ruch samochodowy, rowerowy i pieszy. Rozmawiali z mieszkańcami, zbierali ankiety, prowadzili webinaria i spacery badawcze. Co z nich wynika? – Zduńskowolanie dostrzegają uciążliwość ruchu samochodowego. Zaczynamy rozumieć, że hałas, spaliny i korki negatywnie wpływają na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne. Zauważamy też, że samochody zawładnęły miejską przestrzenią. Zastawiają chodniki, skwery, podwórka – wymienia Michalina Łagunionok.

 – W naszych inwestycjach transportowych już od dwóch lat staramy się równoważyć potrzeby różnych uczestników ruchu. Skończyliśmy z zasadą, że najważniejszy w mieście jest kierowca. Są też rowerzyści, piesi, coraz więcej osób jeździ na hulajnogach. Ich potrzeby są równie ważne, a może nawet ważniejsze, bo wybierają cichy i ekologiczny sposób komunikacji – zauważa Paweł Szewczyk, wiceprezydent Zduńskiej Woli.

 Strategia uporządkuje i przyspieszy zmiany. Miasto już zabiera się za porządkowanie sieci ścieżek rowerowych. Wiele z nich nagle się urywa, brakuje podjazdów, oznakowanie jest niejasne. – W dużej mierze to efekt tego, że Zduńską Wolę przecinają drogi miejskie, powiatowe i wojewódzkie. Zarządzają nimi różne podmioty, które dotąd nie współpracowały. Teraz podejmując inwestycje uzgadniamy z nimi swoje projekty – mówi wiceprezydent Paweł Szewczyk. Kierowcy muszą liczyć się z tym, że coraz częściej na zduńskowolskich ulicach pojawiać będą się pasy wydzielone dla rowerzystów. – W ten sposób zaczynamy łączyć ścieżki rowerowe, jak przy pl. Wolności, a jednocześnie zmuszamy kierowców do zdjęcia nogi z gazu, dzięki czemu uspokajamy ruch – dodaje Szewczyk.

 Nowoczesny transport miejski ma też ułatwiać mieszkańcom łączenie różnych środków lokomocji. – Na przykład rowerem lub hulajnogą podjeżdżasz do przystanku, a dalej podróżujesz autobusem – mówi Michalina Łagunionok. Do tego potrzeba nowoczesnych wiat przystankowych ze stojakami na jednoślady i ładowarkami. Zmieniać musi się też sama komunikacja miejska. Na cichą, wygodną i lepiej dopasowaną do potrzeb mieszkańców.

 Miasto pozyskało właśnie 8,5 mln zł dotacji na zakup elektrycznych autobusów oraz budowę stacji ich ładowania. Do floty zduńskowolskiego MPK dołączą cztery pojazdy na prąd. Każdy z nich będzie miał 12 metrów długości i pomieści 75 pasażerów. Będą przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Dzięki unijnej dotacji powstanie też zadaszona stacja ładowania. Pierwsze pojazdy wyjadą na zduńskowolskie ulice pod koniec 2021 r. – Zaczynamy audyt, by określić na jakich trasach sprawdzą się elektryczne autobusy i które kursy powinny obsługiwać, by maksymalnie wykorzystać ich możliwości – mówi Michał Płatek, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji.

 Na opracowanie strategii rozwoju elektromobilności urząd miasta uzyskał dotację z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Na podstawie dokumentu miasto będzie mogło ubiegać się o fundusze europejskie na inwestycje transportowe.

 

 

Inne artykuły

Żonkile na ulicach Zduńskiej Woli

19 kwietnia, w rocznicę wybuchu powstania w getcie żydowskim w Warszawie w 1943 roku, na ulicach Zduńskiej Woli pojawiły się żonkile. Te kwiaty są symbolem pamięci o bohaterskim zrywie ludności żydowskiej. W akcji „Łączy nas pamięć” wzięli udział samorządowcy i młodzież zduńskowolska.

WTOOPA – Ogólnopolskie Spotkania Teatralne w Zduńskiej Woli

Ogólnopolskie Spotkania Teatralne WTOOPA trwają w Zduńskiej Woli. Aktorzy teatrów amatorskich przyjechali na warsztaty, a także prezentację swoich spektakli. Można je oglądać w sali widowiskowej Miejskiego Domu Kultury Ratusz przy pl. Wolności 26 w Zduńskiej Woli.

Zielony Budżet po konsultacjach

W 2025 roku w ramach Zielonego Budżetu zostanie zrealizowany jeden z projektów zgłoszonych przez mieszkańców, a oceniony jako najlepszy podczas przeprowadzonych konsultacji. Inwestycja będzie przeprowadzona na osiedlu Nowe Miasto.

Drogi połączą Zduńską Wolę z gminą Zapolice

Zduńska Wola przygotowuje plan inwestycji, jakie mogą być prowadzone przy współpracy z samorządem Zapolic. To miejskie ulice, których przebudowa i przedłużenie w naturalny sposób połączy Zduńską Wolę z sąsiednią gminą Zapolice i ułatwi dojazd mieszkańcom miejscowości graniczących z miastem.

Kępina będzie oczyszczana

W tym roku rozpocznie się oczyszczanie zbiornika Kępina w Zduńskiej Woli ekologiczną metodą bioremediacji. Podpisana został umowa z Urzędem Marszałkowskim w Łodzi, który udzielił miastu dotacji.

„Maciej Kuźmiński Company” w Ratuszu

Zduńskowolanie mieli wyjątkową i niepowtarzalną okazję, by zobaczyć jak wygląda codzienna praca grupy tancerzy Macieja Kuźmińskiego. Choreograf pochodzący ze Zduńskiej Woli pokazał to na otwartej próbie w sali widowiskowej Ratusza.

Przejdź do treści