Szukaj
Logo Miasta Zduńska Wola

»

II FORUM KORYTARZA TRANSPORTOWEGO BAŁTYK-ADRIATYK

Porozumienie Samorządowe koordynatorem? 8 września w ramach Targów BALTEXPO 2015 odbyło się II Forum Korytarza Transportowego Bałtyk- -Adriatyk. W konferencji wzięło udział duże, liczące ok. 150 osób – grono przedstawicieli świata biznesu morskiego, spółek Skarbu Państwa, naukowców, samorządowców i przedstawicieli władz centralnych.

Konferencja jest wspólną inicjatywą 6 stowarzyszeń tworzących Porozumienie Samorządowe dla Korytarza Bałtyk-Adriatyk zawartego w Gdyni 9 grudnia 2013 r. Porozumienie tworzą: Stowarzyszenie Miast Autostrady Bursztynowej, Związek Miast i Gmin Morskich, Związek Miast Nadwiślańskich, Samorządowe Stowarzyszenie Autostrady A1, Stowarzyszenie Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk, Konsorcjum Samorządów na rzecz Rewitalizacji Magistrali Węglowej Śląsk-Porty. Na Międzynarodowych Targach Morskich BALTEXPO Porozumienie wystąpiło z własnym stoiskiem.

Otwierający konferencję Ryszard Świlski, prezes Stowarzyszenia Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk, członek zarządu województwa pomorskiego, przypomniał, że pierwsza edycja Forum Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk odbyła się 22-23 wrześniu 2014 w Łodzi. Prezes dodał, że na stoisku Porozumienia Samorządowego dla Korytarza Bałtyk-Adriatyk można zaopatrzyć się w materiały takie jak „I Forum Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk. Materiały pokonferencyjne” oraz w „Raport o stanie zaawansowania prac nad budową infrastruktury liniowej i punktowej korytarza Bałtyk-Adriatyk”.

Prezes R. Świlski przedstawił genezę Stowarzyszenia Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk (SPR KTBA), przypominając, że organizacja ta powstawała w sposób całkowicie oddolny, z inicjatywy polskich regionów dostrzegających znaczenie tej arterii komunikacyjnej.
Reprezentujący Związek Miast Nadwiślańskich dr Tomasz Sowiński w swoim wystąpieniu otwierającym zwrócił uwagę na znaczenie całkowicie niewykorzystanych w Polsce arterii transportowych, jakim są Odra i Wisła. Z kolei zastępujący prezydenta Gdyni Wojciecha Szczurka Ryszard Toczek omówił znaczenie korytarza Bałtyk-Adriatyk z perspektywy polskich miast oraz wskazał na konieczność większego włączenia polskich miast i metropolii w proces europejskich konsultacji korytarza prowadzonych przez koordynatora korytarza prof. Kurta Bodewiga.

Konferencja podzielona była na trzy panele tematyczne. Pierwszy z nich poświęcony infrastrukturze logistycznej korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk w Polsce poprowadził prof. Andrzej Grzelakowski z Akademii Morskiej. Wystąpienie wprowadzające przedstawił dr Michał Graban z Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku, który przedstawił dokładną specyfikację infrastruktury liniowej (autostrady i linie kolejowe) i punktowej (centra logistyczne i terminale intermodalne) korytarza wraz z terminami realizacji inwestycji. W trakcie dyskusji tego panelu dominował wątek konieczności większej koordynacji inwestycji korytarza oraz budowy systemów inteligentnej obsługi korytarza (telematyka). Krzysztof Szymborski, przewodniczący Rady Interesantów Portu Gdynia, wyraził opinię, że państwo nie odgrywa swojej roli, jeżeli chodzi o proces koordynacji inwestycji korytarza. Prezes gdyńskiego portu Janusz Jarosiński przypomniał ważne inwestycje, które realizowane są w portach i dodał, że posiadają one potencjał umożliwiający w większym stopniu niż ma to miejsce dotychczas obsługiwanie ładunków tranzytowych. Przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński podkreślił, że część ładunków jesteśmy w stanie przejąć od Hamburga
i Antwerpii. Dyrektor ds. rozwoju Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. Witold Ratajczak wskazał na konieczność eliminacji wąskich gardeł w polskiej infrastrukturze, tymczasem – jak dodał – droga szybkiego ruchu S3 została umieszczona tylko na liście rezerwowej. Zastępca dyrektora Departamentu Programów Infrastrukturalnych Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju RP Gabriela Popowicz, polemizując z wcześniejszymi opiniami, wyraziła zdanie, że w Polsce istnieje koordynacja pomiędzy inwestycjami infrastruktury transportowej, bowiem inwestycje muszą być spójne z raportem korytarza. Leszek Lewiński z PKP PLK w Gdyni przedstawił projekty kolejowe, które mają najwyższy status, po czym stwierdził, że istnieje dylemat czy trasa 201 (z Gdyni przez Kościerzynę na Bydgoszcz) będzie mieć status trasy pasażerskiej (w kontekście włączenia jej do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej) czy towarowej. Prof. Andrzej Grzelakowski w końcowej części panelu zwrócił uwagę, że istnieje jeszcze jeden ważny korytarz, który przechodzi przez Polskę – korytarz Morze Północne-Bałtyk. Oba korytarze nawzajem się uzupełniają i generują swoje potencjały.

Panel o drogach wodnych śródlądowych poprowadził dr Tomasz Sowiński, który przedstawił też prezentację wprowadzającą. Jak stwierdził – o ile o kolejach mówi się mało (opinia Leszka Lewińskiego), o tyle o drogach wodnych śródlądowych… nie mówi się wcale. Dr Sowiński, polemizując ze zdaniem Gabrieli Popowicz, wyraził opinię, że w Polsce całkowicie brakuje koordynacji inwestycji dotyczących Wisły i Odry, a zarządzanie gospodarką wodną i śródlądową prowadzone jest przez 6 resortów. Jan Pyś z Wydziału Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu wyraził opinię, że żegluga śródlądowa ma w Polsce ogromny potencjał, a 80% polskiego przemysłu rozloko wane jest nad rzekami. Jak powiedział Mariusz Gajda reprezentujący Biuro Inżynierii Wodnej i Ochrony Środowiska M&I GAJDA w Gdańsku, Niemcy konsekwentnie realizują swoje plany (sprzed 80 lat) dotyczące żeglugi śródlądowej, a nam takiej konsekwencji całkowicie brakuje. Wyraził też opinię (z którą konferował dr T. Sowiński), że na Wiśle nie ma potrzeby budowy jednej kaskady, lecz potrzeba kilkunastu małych stopni wodnych, tak by zapewnić warunki na poziomie minimum IV klasy żeglowności. Zbigniew Antonowicz reprezentujący Radę Interesantów Portu Szczecin- -Świnoujście wyraził zadowolenie, iż Odrzańska Droga Wodna znalazła się w obrębie korytarza Bałtyk-Adriatyk, gdyż podlega ona konsultacji w sprawie Konwencji AGN. Wyraził opinię, że Czesi mają dużą świadomość dotyczącą rangi dróg wodnych śródlądowych i chcieliby mieć alternatywę dla portu w Hamburgu. Zbigniew Antonowicz wyraził sceptycyzm dotyczący możli- wości zastosowania procedury Partnerstwa Publiczno-Prywatnego w odniesieniu do rewitalizacji drogi wodnej, jaką jest Odra, gdyż zbyt długie i odległe w czasie są terminy realizacyjne dla tego szlaku (dlatego żaden inwestor się nie zdecyduje na inwestycje). Swoje wystąpienie zakończył odważną tezą o konieczności postawienia przed Trybunałem Stanu osoby odpowiedzialnej za zaniedbania dotyczące dróg wodnych śródlądowych w Polsce.

W swoim wystąpieniu otwierającym panel dotyczący węzłów miejskich dyrektor biura Stowarzyszenia Miast Autostrady Bursztynowej Ryszard Toczek odwołał się do poprzedniego panelu, stwierdzając, że korytarz bez dróg wodnych śródlądowych jest jak krzesło, które ma trzy nogi. Ryszard Toczek wyraził także pozytywną opinię na temat faktu, że przez Polskę przechodzą aż dwa korytarze. Zadał też pytanie retoryczne o polskiego koordynatora korytarza, którego jego zdaniem brakuje. Zakończył swoje wystąpienie przedstawieniem informacji statystycznych na temat polskich miast i metropolii, z których wynikało, że Polska ma najrzadszą sieć węzłów w korytarzu, a każdemu węzłowi miejskiemu przysługuje największa powierzchnia do obsługi. Ryszard Toczek przedstawił też w swojej prezentacji założenia tzw. Karty Łódzkiej, czyli Karty Polskich Miast Korytarza Bałtyk-Adriatyk. W ramach debaty panelistów Paweł Wijas z Biura Strategii Miasta Łodzi przedstawił najważniejsze inwestycje, które realizowane są w jego mieście. Prezydent Zduńskiej Woli oraz prezes Konsorcjum na rzecz Rewitalizacji Magistrali Weglowej Piotr Niedźwiecki przedstawił rentę położenia swojego miasta na skrzyżowaniu szlaków Północ-Południe oraz Via Baltiki, a także trasy S-8. Z kolei burmistrz Pelplina i prezes Stowarzyszenia Gmin na rzecz Autostrady A1 Patryk Demski przedstawił uwarunkowania (społeczne i ekologiczne) budowy autostrady z punktu widzenia Pelplina. Natomiast dyrektor biura Związku Miast i Gmin Morskich Grzegorz Walczukiewicz przedstawił znaczenie korytarza Bałtyk-Adriatyk z perspektywy miast nadmorskich polskiego wybrzeża. W trakcie pytań do prelegentów dominował wątek potrzeby większej koordynacji działań związanych z korytarzem Bałtyk-Adriatyk w Polsce, zarówno ze strony instytucji centralnych, jak i samorządowych. Niektórzy dyskutanci, wśród nich dyrektor Krzysztof Żarna z Urzędu Marszałkowskiego w Szczecinie i Grzegorz Walczukiewicz, dyrektor biura Związku Miast i Gmin Morskich, zaprezentowali opinię, że to właśnie Stowarzyszenie Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk powinno odgrywać wiodącą rolę w zakresie tej koordynacji.

Tekst ukazał się w publikacji „Czas Morza” (Organ Związku Miasta i Gmin Morskich), Nr 3 (64), wrzesień 2015, s. 6-7.

Inne artykuły

Świąteczne paczki dla potrzebujących

Świąteczne paczki trafiły do podopiecznych Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Zduńskiej Woli z pomocą Caritas parafii św. Pawła. Obdarowano ponad 70 osób.

Przejdź do treści