Szukaj
Logo Miasta Zduńska Wola

»

Andrzej Olejniczak Trio na dziedzińcu

Andrzej Oleniczak, światowej sławy saksofonista jazzowy, zduńskowolanin, Ambasador Kultury Zduńskiej Woli wystąpi 1 września ze swoim trio na zaproszenie Piotra Niedźwieckiego, prezydenta Zduńskiej Woli na bezpłatnym koncercie dla mieszkańców miasta.

– Koncertem tym chcemy otworzyć przestrzeń na terenie urzędu, za dworkiem Złotnickiego, która tak naprawdę należy do wszystkich mieszkańców miasta, a obecnie nie jest wykorzystywana. Za chwilę będziemy mieli otwarty, tuż obok, pięknie odnowiony park i to są wspaniałe okoliczności by posłuchać najwyższej jakości muzyki na żywo. Jeśli ta inicjatywa się przyjmie, będziemy regularnie organizowali tutaj tego typu wydarzenia – tak Piotr Niedźwiecki, prezydent miasta wyjaśnia ideę projektu „Jazz na dziedzińcu”.


Andrzej Olejniczak Trio

ANDRZEJ OLEJNICZAK

Jeden z najbardziej uznanych polskich saksofonistów jazzowych na arenie międzynarodowej, kompozytor i aranżer, wykładowca.Ma na koncie około 50 płyt. Od 30 lat mieszka w Hiszpanii.

Urodził się w 1954 r. w Zduńskiej Woli. Edukację muzyczną rozpoczął w szóstym roku życia. Uczył się gry na fortepianie, później sięgnął również po klarnet i saksofon. W 1976 r. ukończył z wyróżnieniem Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Łodzi w klasie klarnetu. Studiując muzykę klasyczną, zaczął interesować się również jazzem oraz pokrewnymi stylami muzycznymi.

Był współzałożycielem grupy Sun Ship oraz członkiem jednej z najlepszych formacji jazzowych ostatnich dekad – String Connection. Współpracował niemal ze wszystkimi zespołami sceny jazzowej lat 70. i 80., m.in. Extra Ball, Swing Session, Novi Singers, Big Bandem Katowice, a także z Big Bandem Polskiego Radia pod dyrekcją Andrzeja Trzaskowskiego oraz Zbigniewem Namysłowskim, Andrzejem Dąbrowskim i Sławomirem Kulpowiczem. Jako muzyk sesyjny grał z takimi artystami jak Józef Skrzek czy Maanam.

Po wyjeździe do Hiszpanii w 1984 r. podjął współpracę z należącym do elity światowego jazzu ociemniałym pianistą Tete Montoliu i przez 4 lata koncertował z nim na wielu europejskich festiwalach. W 1986 r. wystąpił u boku Gerry’ego Mulligana na festiwalu jazzowym w San Remo, a 2 lata później zagrał z Kenny Drew Trío na Festival de Jazz de Lorca-Murcia. Catch (1994), jego pierwszy autorski album nagrany w Hiszpanii, zdobył tytuł Płyty Roku, a Live at Altxerri (2004) został wysoko oceniony przez „Jazz Forum”.

Brał udział w niezliczonych projektach międzynarodowych, występując na niemal wszystkich festiwalach w Europie i na świecie (m.in. Mediolan, Paryż, Montreal, San Sebastian, Lima, Marciac, Quito). Wśród artystów, z którymi koncertował, są m.in. Kenny Drew, Randy Brecker Group, Hiram Bullock, Joe Newman, Horace Parlan, Lou Blackburn, Oliver Jackson, NHO Pedersen. Często współpracuje także z czołowymi hiszpańskimi wykonawcami muzyki pop i rock, np. Orquesta Mondragón, Mecano, Miguel Ríos, Manzanita, Itoiz, Oskorri, Revolver.

ŁUKASZ ŻYTA

Absolwent PZSM im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy w klasie perkusji Mirosława Żyty. W 1998 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w klasie perkusji jazzowej Dr. Adama Buczka.

Zadebiutował na jazzowej scenie w 1993 roku, biorąc udział w konkursie Jazz Juniors w Krakowie z zespołem Youth Formation. Z zespołem Joint Venture został laureatem I nagrody na Festiwalu Jazz Juniors w w Krakowie (1995), na Festiwalu Standardów Jazzowych w Siedlcach (1996) oraz nagrody dla najbardziej
obiecującej grupy na Europ’ Jazz Contest w Hoelaart (1996).

Z zespołem „Parnas Sextet” otrzymał nagrodę „Klucz do Kariery” na Festiwalu „Pomorska Jesień Jazzowa (1998), Jest laureatem I nagrody Konkursu Perkusistów Jazzowych w Grodzisku Mazowieckim (1998). Na Festiwalu Jazz nad Odrą we Wrocławiu otrzymał wyróżnienie indywidualne (1998). Muzycy z którymi współpracował i nagrywał to m.in.:
Janusz Muniak , Jan Ptaszyn Wróblewski, Tomasz Szukalski, Zbigniew Namysłowski, Andrzej Olejniczak, Adam Pierończyk, Piotr Baron, Henryk Miśkiewicz, Piotr Wojtasik, Jerzy Małek, Grzegorz Nagórski, Jarosław Śmietana, Szymon Mika, Andrzej Cudzich, Jacek Niedziela – Meira, Michał Barański, Sławomir Kurkiewicz, Kuba Stankiewicz, Joachim Mencel, Michał Tokaj, Piotr Wyleżoł, Artur Dutkiewicz, Wojciech Groborz, Aga Zaryan, Grażyna Auguścik, Urszula Dudziak, Iza Zając, Ewa Bem, Bennie Maupin, David Doruzka, Jaromir Honzak, Lee Konitz, Greg Osby, Gary Thomas, Chris Cheek, Dan Tepfer, David Murray, David Friedman, Bobby Watson, Brad Terry, Stephen Riley, Dayna Stephens, Ingrid Jensen, Timucin Sahin, Steve Logan i in.

Występował na wielu festiwalach jazzowych w kraju:
„Jazz Jamboree”, „Jazz nad Odrą”, „Komeda Jazz Festival”, „Festiwal Pianistów Jazzowych”, „Od Nowa Jazz Festival”, „Jazz Juniors”, „Muzeum Jazz Festival”, „Lublin Jazz Festival”, „Pomorska Jesień Jazzowa”, „Młyn Jazz Festival”, „Sopot Jazz Festival”, „Sopot Molo Jazz Festival”, „RCK Pro Jazz Festival”, „Silesian Jazz Meeting”, „Starzy i Młodzi czyli Jazz w Krakowie”, „Tarnów International Jazz Contest”, „Palm Jazz Festival”, „Ladies Jazz Festival”, „Zakopiańska Wiosna Jazzowa”, „Drums Fuzje”, oraz za granicą:
„Ankara Jazz Festival”, „Berlin Jazz Festival”, „Brno Jazz Festival”, „Cheltenham Jazz Festival”, „Dusseldorf Jazz Rally”, „Edinburgh Jazz & Blues Festival”, „Getxo Jazz Festival”, „Izmir European Jazz Festival”, „Jazzahead”, „Nine Gates Jazz Festival” (Pekin), „Roma Jazz Festival”, „St. Moritz Jazz Festival”, „Tokyo Jazz Festival”, „Trutnov Jazz Festival”, „Utsav Jazz Festival” (New Delhi), „White Nights Jazz Festival” (St. Petersburg) i in.

Łukasz Żyta ma w swym bogatym dorobku udział w nagraniu 46 płyt. Aż dziesięć z nich uhonorowanych zostało najwyższymi laurami w polskim świecie muzycznym – Nagrodą Fryderyka, lub jego czeskim odpowiednikiem.


MICHAŁ BARAŃSKI

Urodzony w 1984 roku w rodzinie z muzycznymi tradycjami. Już w wieku pięciu lat rozpoczął swoją przygodę z muzyką, początkowo ucząc się gry na fortepianie, a następnie rozwijając swoje muzyczne zdolności w grze na wiolonczeli. W trakcie swej edukacji muzycznej w szkole równolegle w wieku 12 lat zainteresował się muzyką rozrywkową i jazzową. Rozpoczął naukę gry na gitarze basowej, aby już wkrótce grać w lokalnych zespołach w jego rodzinnych Żorach.

Już jako trzynastolatek został zauważony na warsztatach jazzowych przez amerykańskiego klarnecistę Brada Terry. Wraz z pianistą Mateuszem Kołakowskim i perkusistą Tomaszem Torresem wszedł w skład kwartetu Terry’ego, wielokrotnie koncertując w USA i zdobywając szlify u źródeł jazzu. Koncertował w słynnym klubie Knitting Factory w Nowym Jorku, Jazz Bakery w Los Angeles, Berklee Performance Center w Bostonie, Vail Jazz Festival w stanie Colorado, Portland Jazz Festival w stanie Maine.

Niedługo potem rozpoczął naukę kontrabasu klasycznego w klasie mgr Bogusława Pstrasia zdobywając wyróżnienia i nagrody na przesłuchaniach i konkursach klasycznych szkół muzycznych drugiego stopnia w tym m.in. trzecią nagrodę na Ogólnopolskich przesłuchaniach klas wiolonczeli i kontrabasu w Elblągu.

Swoją edukację muzyczną kontynuował na Wydziale Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie prof. Jacka Niedzieli. W czasie studiów założył wraz z pianistą Pawłem Kaczmarczykiem formację K/B/D trio z którą zdobył wiele nagród na festiwalach i konkursach jazzowych m.in nagroda Grand Prix na 40 Festiwalu Jazz nad Odrą we Wrocławiu, Aniołek Jazzowy na Bielskiej Zadymce Jazzowej w 2005 roku. Otrzymał również nagrodę indywidualną „Swingujący Kruk” na III Hot Jazz Spring w Częstochowie. Bardzo szybko, gdyż już w trakcie studiów rozpoczął współpracę jako sideman z wieloma wybitnymi artystami polskiej i światowej sceny takimi jak: Bennie Maupin, Nigel Kennedy, Dan Tepfer, David Doruzka, Vladislav Sendecki, Derrick McKenzie, Atma Anur, Tomasz Stańko, Zbigniew Namysłowski, Marcin Wasilewski, Michał Urbaniak, Aga Zaryan, Kayah, Piotr Wojtasik, Bernard Maseli, Jarosław Śmietana, Piotr Wylezol, Michał Tokaj, Artur Dutkiewicz, Urszula Dudziak, Kuba Badach, Ania Szarmach, Ewa Bem, Mieczysław Szcześniak, Dorota Miśkiewicz,Marek Napiórkowski, Adam Bałdych, Andrzej Olejniczak, Anna Serafińska, Jose Torres, Grzech Piotrowski, Piotr Baron, Mate.O, zespoły Afromental, Walk Away, New Life M , TGD i wiele innych.

W 2014 roku został nominowany do nagrody Akademii Fonograficznej”Fryderyk” w kategorii Artysta Roku Jazz. W latach 2008,2013,2014 został wybrany przez czytelników Jazz Forum najlepszym kontrabasistą roku. Od października 2012 jest asystentem na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w Instytucie Jazzu w klasie kontrabasu i gitary basowej.

Momentem zwrotnym w jego karierze była propozycja wstąpienia do zespołu Benny Maupina- legendarnego multiintrumentalisty, który współpracował z Milesem Davisem (słynny album „Bitches Brew”) i ze znakomitą formacją „Headhunters” Herbie Hancock’a. Wraz z Maupinem, Michałem Tokajem i Łukaszem Żytą współtworzy formację „The Bennie Maupin Quartet”, z którą koncertuje po całym świecie. W 2008 roku ukazał się album „Early Reflections” wydany przez kalifornijską wytwórnię Cryptogramophone, który zajął drugie miejsce w ankiecie krytyków jazzowych amerykańskiego czasopisma Jazz Times w kategorii najlepszy album roku 2008.

Inne artykuły

Turniej Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym

Powiatowe eliminacje Ogólnopolskiego Turnieju Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym odbyły się w Zduńskiej Woli. We wtorek, 23 kwietnia, uczniowie szkół podstawowych rywalizowali w Szkole Podstawowej nr 6.

Ostatnia sesja Rady Miasta Zduńska Wola w kadencji

Rada Miasta Zduńska Wola kadencji 2018 – 2024 spotka się na ostatniej sesji, jaką zwołano na czwartek, 25 kwietnia, na godz. 9. Posiedzenie odbędzie się w sali konferencyjnej Miejskiego Domu Kultury Ratusz, przy pl. Wolności 26 w Zduńskiej Woli.

Koncert wiosenny w Ratuszu

Koncert wiosenny w wykonaniu najmłodszych artystów, podopiecznych Miejskiego Domu Kultury Ratusz w Zduńskiej Woli publiczność oglądała we wtorek, 23 kwietnia. Taneczne i wokalne umiejętności zaprezentowali tancerze i wokaliści.

„Lepsze jutro” dla zduńskowolan

„Lepsze jutro” to program jaki ma pomóc stanąć na nogi zduńskowolanom zagrożonym ubóstwem i wykluczeniem społecznym. Ośrodek pomocy społecznej może wydać na to zadanie w ciągu roku ponad 1,3 mln zł z unijnej dotacji.

Przejdź do treści